Diabetologie – Pohybová aktivita u diabetu

Pohybová aktivita u diabetu

Pro úspěšnou léčbu diabetu je mimo jiné podstatná i pravidelná pohybová aktivita. Je důležité si uvědomit, jaká pohybová aktivita je pro Vaše zdraví nejvhodnější. Kompenzovaný diabetik 1. typu se může věnovat téměř každé pohybové aktivitě, pokud není adrenalinové povahy a nezpůsobuje časté hypoglykemie. Naopak nekompenzovanému, obéznímu pacientovi s cukrovkou 2. typu postačí pravidelná chůze o střední intenzitě.  Pohyb je v režimu diabetika důležitý a měl by být nedílnou součástí každodenního života. Správně zvolený druh pohybu může snížit potřebnou denní dávku inzulínu nebo léků a zlepšit glykemie. Vede ke zvětšení svalové hmoty, která je zásobárnou svalového glykogenu, ze kterého se může v případě potřeby uvolnit glukóza, čímž dochází k menším výkyvům glykemie v průběhu dne a po cvičení. Také snižuje koncentraci tuků v krvi a krevní tlak,  může zpomalit rozvoj aterosklerózy a má tedy příznivý vliv na srdce a cévy. Pohyb je nezbytný doplněk redukční diety u diabetiků s nadváhou – například pokud denně ujdeme jen 2km chůze spálíme navíc o 430kJ, to v průměru odpoví 6kg tukové tkáně za rok. Ideální pohybová aktivita je taková, při které využíváme cyklické pohyby, jež nám dovolují snadno měnit intenzitu. Může to být jízda na kole či rotopedu, dostačující je např. i chůze. Jako optimální se jeví pohybová aktivita provozována obden, to znamená 3-4x týdně. Vhodná intenzita je taková, při které jste schopni souvislé řeči. Minimální doba, po kterou bychom měli pohyb vykonávat je 40-60 minut. Pokud s pravidelným pohybem začínáte, postačí 15-20 minut, s tím, že se tento čas bude postupně prodlužovat. Platí, že je lepší prodlužovat dobu pohybu, než zvyšovat intenzitu.

Pohybovou aktivitu dělíme na aerobní a anaerobní:

Aerobní aktivita:
Aerobní aktivita je pro diabetiky velmi vhodná, zlepšuje totiž především zdatnost kardiovaskulárního aparátu, ale nevede k významnému zvýšení svalové hmoty.  Diabetici na inzulínu nebo na některých lécích jsou při intenzivní pohybové aktivitě ohroženi hypoglykemiemi, proto je vhodné měřit glykemie před i po ní.
•    Rychlá chůze, Nordic Walking
•    Běh
•    Jízda na kole
•    Plavání
•    Trenažery v posilovně: běžecký pás, stepper, veslovací lavice)
•    cvičení s fitbally (gymnastický velký nafukovací míč)
•    aqua aerobik
•    cvičení na židli – vhodné pro pacienty s nízkým krevním tlakem či omezenou pohyblivostí

Anaerobní aktivita:
Neboli posilovací fyzická aktivita představuje krátkodobou intenzivní fyzickou zátěž, při niž nedochází k dostatečnému okysličení tkání. Vede především ke zvětšení svalové hmoty a zvýšení svalové síly. Tato aktivita není vhodná pro osoby se srdečně-cévním onemocněním, protože představuje velkou zátěž pro srdce i cévy. Riziko hypoglykemie je však podstatně nižší než u aerobní aktivity, spíše může vést k hyperglykemiím.
•    Kulturistika
•    Cvičení v posilovně na posilovacích strojích
•    Kopaná, basket, hokej, bojové sporty

Význam pohybové aktivity a její vliv na diabetes:
•    Zlepšuje kompenzaci diabetu
•    Snižuje hodnoty glykemie
•    Snižuje výskyt srdečně cévních komplikací
•    Zlepšuje duševní rovnováhu, pomáhá odstraňovat nadměrný stres
•    Pomáhá udržet optimální hmotnost
•    Podporuje správné držení těla, zlepšuje pohyblivost páteře a kloubů

Nordic Walking – Severská chůze

Nordic Walking (NW) je dynamická chůze se speciálně navrženými holemi. Představuje velice efektivní pohyb a snadnou cestu ke zvýšení fyzické kondice a redukci hmotnosti. Oproti běžné chůzí se při správné technice NW zapojuje až 90% svalstva, díky tomu se při této pohybové aktivitě i mnohem více spaluje zásobní tuk.
NW lze také doporučit při rehabilitaci po operaci nohou, k posílení svalů paží (zejména tricepsu, který bývá ve staří povolen) a pomáhá narovnat záda.
Pokud není věnováno dostatek pozornosti správné technice NW, tak může způsobit zdravotní problémy. Nejčastější chyby:
•    Neznalost jak vypadá správná hole
•    Koordinace při práci s holemi
•    Nesprávné držení těla
•    Používání hrotů na tvrdém povrchu
•    Nevhodná obuv – zvláště u diabetiků hrozí riziko diabetické nohy

Další informace o Nordic Walking a také možnost objednání na beata.bohnerova@restrial.com.